نقد فیلم Zodiac
 
نقد فیلم
نقد سینمای ایران و جهان
 
 

[تصویر: 13zboyf.jpg]
خلاصه داستان :
فيلم با الهام از ماجراي واقعي و در آميختن آن با كمي تخيل ، قضيه قاتل زنجيره اي مرموزي موسوم به زودياك را روايت مي كند كه در اواخر دهۀ 1960 و اوايل دهۀ 1970 در كاليفرنياي شمالي ، موجي از وحشت پديد آورد . يكي از عادت هاي اين قاتل مخوف و بي عاطفه كه شب ها در تاريكي كوچهپس كوچه ها قربانيانش را شكار مي كرد ، اين بود كه نامه ها و پيغام هاي طعنه آميز و مرموزي براي ادارۀ پليس مي فرستاد و از اين طريق پليس ها را به خشم مي آورد .

رابرت گري اسميت ، كاريكاتوريست سان فرانسيسكو كرونيكل ، كه در ابتدا صرفاً علاقه اي آماتوري به ماجراي اين قاتل پيدا كرده ، بعد ها يكي از افرادي مي شود كه به طور جدي در راه كشف هويت قاتل تحقيق مي كند . يكي ديگر از اين افراد روزنامه نگاريست به نام پل ايوري كه دل خوشي از فضولي هاي گري اسميت ندارد . بازرس ويليام آرمسترانگ نيز مأمور تحقيق در اين زمينه است .

[تصویر: 2i20yhj.jpg]

در انتها معلوم مي شود كه زودياك علاوه بر كشتن افراد بيگناه ، جنايتي شايد بزرگتر را در حق كل جامعه مرتكب شده و آن از بين بردن حس اعتماد و نوع دوستي انسانها نسبت به همديگر است . او باعث شد محبت و دلسوزي نسبت به غريبه ها جاي خود را به ترسي اغلب نا معقول از آنها بدهد و در واقع كاري كرد تا معصوميت دهۀ 1950 جاي خود را به نگاهي تيره و تار و بدبيني بدهد كه در دهۀ 1970 شيوع بيشتري پيدا كرد و پس از آن بيشتر شدت گرفت ...
*********
دربارۀ فيلم :‌

فيلم با نمايش اولين قربانيان آغاز مي شود . دختر و پسر جواني را مي بينيم كه براي تفريح شب چهارم ژوئيه به پاركي مي روند و در حالي كه در اتومبيل خود نشسته اند ، بيگانه اي با تومبيل به آنها نزديك مي شود و هر دوي آنها را به گلوله مي بندد . هفته هاي بعد نامه اي به دفتر روزنامۀ « سان فرانسيسكو كرونيكل » ميرسد كه قاتل به جزئيات آن قتل اعتراف كرده ، به اضافۀ صحنه اي كه در آن پيام رمزي نوشته شده است . آيا اين رمز مي تواند هويت قاتل را فاش سازد ؟‌( يك معلم آن را حل مي كند اما جوابش « نه » است ) . قاتل – كه خود را « زودياك » ناميده – ديوانه است كه قول داده باز هم دست به جنايت خواهد زد و آشكار است كه بي رحمي او حكايت از نوع جديد يك بيماري رواني دارد .

زودياك فيلم طولاني و بلندي است دربارۀ يك آدمكش زنچيره اي واقعي كه طي سالهاي 1969 تا 1991 ، به مدت 22 سال ، ساكنان مناطقي در شمال كاليفرنياي آمريكا را در ترس و نكراني فرو برده بود . او در مجموع مرتكب سيزده جنايت شد . پليس كاليفرنيا به رغم همۀ تلاش و كوششي كه كرد موفق به يافتن اين قاتل نشد . پليس حدود 2500 مظنون را شناسايي و بازجويي كرد اما هرگز موفق به شناسايي و دستگيري قاتل نشد . علاوه بر نيروهاي پليس ، روزنامه نگاران بسياري نيز درگير اين ماجرا شدند . رابرت گري اسميت يكي از معروفترين اين روزنامه نگاران بود . گري اسميت كاريكاتوريسيتي بود كه به موضوع قتل هاي زودياك علاقه مند شده بود . وي تحقيقات مفصلي در اين مورد انجام داد و بر اساس بررسي هاي شخصي اش فردي به اسم آرتور لي آلن را به عنوان قاتل معرفي كرد . با اين وصف مدارك ارائه شده از سوي گري اسميت آنقدر محكم و قوي نبود كه پليس اقدام به دستگيري آلن كند . آلن ده سال پيش درگذشت و به اين ترتيب هرگز معلوم نشد كه آيا او همان « زودياك قاتل » بوده يا خير .

فيلم زودياك بر اساس كتاب غير داستاني جنايت حقيقي نوشتۀ رابرت گري اسميت ساخته شده است . فيلم طبيعتاً روايت اسميت را دنبال مي كند و از نظريۀ قاتل بودن آرتور لي آلن طرفداري مي كند . اين درحالي است كه نويسندگان و محققين ديگر افراد ديگري را به عنوان قاتل معرفي كرده اند . زودياك به منبع اصلي خود سخت وفادار است و به همين جهت از ارائۀ يك پايان بندي باز خودداري كردهاست .
دير زمانيست كه ماجراهاي يك قاتل زنجيره اي هولناكترين ماجرايي بود كه انسان معاصر ميتوانست تصورش را بكند . اما حالا زمانه عوض شده است . حالا ماجراهاي فيلم زودياك خيلي عجيب و هولناك جلوه نمي كند زيرا ديگر يك قاتل زنجيره اي هولناكترين موجود روي زمين به شمار نميرود . حالا يك تروريست انتحاري يا غير انتحاري مي تواند تنها در يك حركت ده ها و صد ها نفر را بكشد . حالا يك آدم معمولي روان پريش مي تواند با يك سلاح اتوماتيك وارد دبيرستان يا فروشگاه بزرگ شهر شود و با كشيدن ماشه ، ده ها نفر را بكشد .
زودياك قاتل در مقايسه با اين قاتلين جديد ، چه « حقير » و « معصوم » جلوه مي كند !!

كارگردان : ديويد فينچر
فيلمنامه : جيمز وندربليت بر اساس كتابي از رابرت گري اسميت
مدير فيلمبرداري : هريس سيوايدز
موسيقي : ديويد شاير

بازيگران : جيك جيلنهال ( رابرت گري اسميت ) ؛ مارك رافالو ( بازرس ديود توشي ) ؛ آنتوني ادواردز ( بازرس ويليام آرمسترانگ ) ؛ رابرت داوني جونيور ( پل ايوري ) ؛ برايان كاكس ( ملوين بلي ) ؛ كلوئه سويني ( ملاني ) ؛

محصول 2007 آمريكا ؛ مدت : 158 دقيقه
منبع:پارس پلنت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 9 اسفند 1392برچسب:نقد فیلم Zodiac,زودیاک,naghd-cinema, :: 22:19 :: توسط : آسان کشاورز

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نقد فیلم و آدرس naghd-cinema.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 104
بازدید ماه : 102
بازدید کل : 67018
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1